NMT logo

Testanvisningar Elektronisk Remiss

Scenariotester för Elektronisk Remiss baserar sig på tjänstekontrakten i domän Remisshantering (clinicalprocess:activity:request) version 1.0.

Genom testramverket NMTAF (Nordic Medtest Autotest Framework) simuleras den andra parten i ett remissflöde, så att remittent och remissmottagande system kan testas separat. Personen som genomför testerna styr vilket testfall som ska genomföras och på så sätt förbereder testramverket att generera förväntade testsekvenser baserat på valda testfall. Från webbgränssnittet är det sedan möjligt att följa progress och resultat för varje teststeg i de testfall som exekveras.

Förutsättningar

Det testande systemet ansluts via en tjänsteplattform, antingen Nationella Tjänsteplattformens QA-miljö eller Öppen testmiljö. För anslutning via QA-miljön används Beställningsstödet, se Elektronisk remiss anslutningsprocess. För kunder i Öppen testmiljö, se Öppen testmiljö informationsyta.

Det testade systemet behöver ha en konsumentanslutning med anropsbehörighet till följande logiska adresser som tillhör testramverket:

Det testade systemet behöver även ha en producentanslutning, med logiska adresser som är HSA-id för remittent och remissmottangande enheter. Testramverkets konsument TSTNMT2321000156-B02 skall ges anropsbehörighet till dessa logiska adresser.

För köra testerna behöves också ett konto till webbgränssnittet som du får från Inera vid beställning. Om du saknar detta konto så kan det beställas här.

Det testade systemet kan också behöva förberedas genom att t.ex. registrera remitterande och remissmottagande enheter (se kapitel Testdata nedan).

Instruktioner steg-för-steg

  1. Gå till webbsidan https://regtest.nordicmedtest.se
  2. Välj "Elektronisk remiss" i menyn. Ange de kontouppgifter ni fått för att logga in.
  3. Fyll i enheter, testpersoner, etc, enligt kapitel Testdata och tryck Spara.
  4. Välj önskat testfall t.ex. RT-1.1.
  5. Klicka på Kör testfall.
  6. Följ instruktionerna för varje steg.
  7. Notera resultat i Självdeklarationsdokumentet.
  8. Upprepa från steg 4 för alla aktuella testfall (beroende på om anslutning sker som remittent, remissmottagare, eller båda).

Testfall Rx-5.1-5.4

Angående felhanteringen så är frågan om automatisk omsändning en implementationsdetalj. D.v.s. ett fritt val hos respektive ansluten part. Huruvida detta sker manuellt eller automatiskt har inte Inera synpunkter på så länge man slutligen lyckas skicka iväg meddelandet.

Testdata

I webbgränssnittet skall anges vilka enheter, patienter, och personal som används i remisser och svar. Dessa uppgifter används för att identifiera och kontrollera meddelandenas innehåll.

OBS! Det är viktigt att de HSAID som anges under Enhetsinställningar stämmer överens med de anslutningar ("takningar") som finns för det testade systemet, som konsument respektive producent.

Uppgifter för tester av Remittent

Testdata Benämning Värde
Patient PATIENT#1 (PersonID anges i GUI)
Remissmottagare (testat system)

Enhet (logisk adressat) VS_VE#1 (HSAID anges i GUI)
Personal PERSONAL#1 (HSAID anges i GUI)
Tjänstekonsument VS_KONS (HSAID anges i GUI)
Remissmottagare (testramverk)

Enhet (logisk adressat) NMT_VE#1 TSTNMT2321000156-102V
Tjänstekonsument NMT_KONS TSTNMT2321000156-B02

Uppgifter för tester av Remissmottagare

Testdata Benämning Värde
Patient PATIENT#2 (PersonID anges i GUI)
Remissmottagare (testat system)

Enhet (logisk adressat) VS_VE#2 (HSAID anges i GUI)
Personal PERSONAL#2 (HSAID anges i GUI)
Tjänstekonsument VS_KONS (HSAID anges i GUI)
Remittent (testramverk)

Enhet (logisk adressat) NMT_VE#2 TSTNMT2321000156-102W
Tjänstekonsument NMT_KONS TSTNMT2321000156-B02

Automatiska och manuella kontroller

Testramverket gör ett antal automatiska kontroller av mottagna meddelanden:

Vissa kontroller är inte möjliga att göra genom testramverket och måste därför göras av den testare som har tillgång till det testade systemet:

För att kontrollera vad som skickas i meddelanden finns en logg-fil kopplad till varje testexekvering. Den går att nå via en länk när testfallet körs, eller från sidan med Testhistorik. Ett tips för att underlätta kontrollen är att så längt som möjligt ange unik data i varje inmatningsfält, t.ex. att i fältet för tolkbehov skriva "TOLKBEHOV". Genom detta går det enkelt att söka fram och kontrollera den data man förväntar sig att hitta i loggfilen.

Testfall

Översikt

Vilka testfall som är aktuella beror på om systemet skall anslutas som remittent, remissmottagare, eller i båda rollerna. De flesta teststeg finns därför i två varianter, ett för remittent-sidan (RT-x.y) och ett för remissmottagaren (RM-x.y).

Testfallens första siffra anger gruppering enligt följande:

  1. Normalflöde: Ett enkelt flöde med remiss, bekräftelse och remisssvar. Flera varianter på datainnehåll för att validera informationmappning.
  2. Direkt svar: Flöde där remissen avvisas genom ett svar utan föregående bekräftelse.
  3. Ändringar: Olika varianter av flöden för ändringar av remisser.
  4. Vidareskickning: Hantering av att remisser skickas vidare till ny mottagare.
  5. Felhantering: Hantering av felkoder, t.ex. omsändningsrutiner.

Detaljer

Listan nedan innehåller alla testfall och de steg som varje testfall består av (varje steg motsvarar normalt att ett meddelande skickas).

RM-1.1 MIN Meddelandeinnehåll (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
3. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2
RM-1.2 MAX Meddelandeinnehåll (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
3. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2
RM-1.3 Specialtecken (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss med Specialtecken till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2. Säkerställ att den kan visas korrekt.
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2. Använd specialtecken där det är möjligt och kontrollera genom loggen att meddelandet inte förvanskats.
3. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2. Använd specialtecken där det är möjligt och kontrollera genom loggen att meddelandet inte förvanskats.
RM-1.4 Betalningsförbindelse (Remissmottagare)
1. Ta emot och verifiera remiss med betalningsförbindelse till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
3. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2
RM-2.1 Avvisning av remiss (Remissmottagre)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Avvisa remissen. Direkt svar skall skickas med motivering till NMT_VE#2
RM-3.1 Kompletteringsbegäran (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Begär komplettering av remissen från NMT_VE#2
3. Ta emot kompletterad remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
4. Bedöm den ändrade remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
5. Svara av den ändrade remissen till NMT_VE#2
RM-3.2 Spontant ändrad remiss (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Ta emot ändring på föregående remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
3. Bedöm den ändrade remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
4. Svara av den ändrade remissen till NMT_VE#2
RM-3.3 Ändrat betalningsansvar (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2 (innehåller betalningsförbindelse)
2. Ta emot ändring avseende innehållet i betalningsförbindelse för föregående remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
3. Bedöm den ändrade remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
4. Svara av den ändrade remissen till NMT_VE#2
RM-4.1 Hantera vidareskickad remiss (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2 (vidareskickad av NMT_VE#1)
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2
3. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2
RM-4.2 Skicka vidare remiss (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Skicka vidare remissen till ny remissmottagande enhet NMT_VE#1
RM-5.1 Applikationsfel (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2 (APPLICATION_ERROR)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (APPLICATION_ERROR)
4. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (OK)
5. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2 (APPLICATION_ERROR)
6. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (APPLICATION_ERROR)
7. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (OK)
RM-5.2 Tekniskt fel (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2 (Soap Fault)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (Soap Fault)
4. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (OK)
5. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2 (Soap Fault)
6. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (Soap Fault)
7. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (OK)
RM-5.3 Timeout (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Bedöm remissen som godkänd för att gå vidare och säkerställ att bekräftelse skickas till NMT_VE#2 (Timeout)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (Timeout)
4. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående bekräftelse (OK)
5. Svara av mottagen remiss till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2 (Timeout)
6. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (Timeout)
7. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remissvar (OK)
RM-5.4 Parallell omsändning (Remissmottagare)
1. Ta emot remiss 1/3 till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
2. Ta emot remiss 2/3 till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
3. Ta emot remiss 3/3 till VS_VE#2 från remitterande enhet NMT_VE#2
4. Bedöm remisserna som godkända säkerställ att bekräftelser skickas till NMT_VE#2 (Soap Fault)
5. Verifiera vårdsystemets återhämtningsbeteende när felkällan försvinner.
6. Svara av de tre mottagna remissserna till remissvarsmottagande enhet NMT_VE#2 (Soap Fault)
7. Verifiera vårdsystemets återhämtningsbeteende när felkällan försvinner.
RT-1.1 MIN Meddelandeinnehåll (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
3. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-1.2 MAX Meddelandeinnehåll (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
3. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-1.3 Specialtecken (Remittent)
1. Skicka remiss som innehåller specialtecken (i de fält där det är möjligt) från remitterande enhet VS_VE#1 till NMT_VE#1. Verifiera genom testfallsloggen att data inte förvanskats.
2. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen som innehåller specialtecken från NMT_VE#1.
3. Ta emot och verifiera remissvaret som innehåller specialtecken från NMT_VE#1.
RT-1.4 Betalningsförbindelse (Remittent)
1. Skicka remiss med betalningsförbindelse från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
3. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-2.1 Avvisning av remiss (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Mottagare avvisar remiss. Ta emot och verifiera svar med avvisning från NMT_VE#1
RT-3.1 Kompletteringsbegäran (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Ta emot begäran om komplettering från remissmottande enhet NMT_VE#1
3. Skicka en uppdatering av föregående remiss
4. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
5. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-3.2 Spontant ändrad remiss (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Skicka en uppdatering av föregående remiss
3. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
4. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-3.3 Ändrat betalningsansvar (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1 som innehåller betalningsförbindelse.
2. Skicka en uppdatering av betalningsförbindelsen i föregående remiss
3. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
4. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-4.1 Hantera vidareskickad remiss (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1
2. Ta emot besked om vidareskickning från ursprunglig mottagande enhet NMT_VE#1
3. Ta emot och verifiera bekräftelsen på remissen från enhet NMT_VE#2
4. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#2
RT-5.1 Applikationsfel (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1 (APPLICATION_ERROR)
2. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (APPLICATION_ERROR)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (OK)
4. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
5. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-5.2 Tekniskt fel (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1 (Soap Fault)
2. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (Soap Fault)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (OK)
4. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
5. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-5.3 Timeout (Remittent)
1. Skicka remiss från remitterande enhet VS_VE#1 till remissmottagande enhet NMT_VE#1 (Timeout)
2. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (Timeout)
3. Vårdsystemet utför automatisk omsändning av föregående remiss (OK)
4. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelsen på remissen från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
5. Ta emot och verifiera remissvarets innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
RT-5.4 Parallell omsänding (Remittent)
1. Förbered och skicka tre olika remisser tätt i tiden från remitterande enhet VS_VE#1 till NMT_VE#1 (Soap Fault). Kontrollera att omsändning genomförs för samtliga tre remisser.
2. Verifiera vårdsystemets återhämtningsbeteende när felkällan försvinner.
3. Ta emot och verifiera innehållet i bekräftelserna på samtliga tre remisser från remissbesvarande enhet NMT_VE#1
4. Ta emot och verifiera samtliga tre remissvars innehåll från remissbesvarande enhet NMT_VE#1